Wydanie trzecie (opisuje Blender 2.7)

„Wirtualne modelarstwo” to e-książka, udostępniona wszystkim (na zasadach Creative Commons). Uczy czytelnika "od zera", jak za pomocą Blendera, GIMPa i Inkscape zbudować dokładny model samolotu. Jej celem jest zachęcenie tradycyjnych modelarzy do spróbowania swoich sił w Blenderze. W kolejnych rozdziałach opisuję tworzenie modelu Curtiss P-40B. Ostateczny rezultat widać na okładce.

Trwają prace nad czwartą edycją tej książki. Jej piersze tomy znajdziesz na tej stronie.

W marcu 2015 ukończyłem trzecie wydanie tego podręcznika, wykorzystujące Blendera w wersji 2.7x. Oczywiście, opisywane oprogramowanie wciąż się rozwijało, a ten przewodnik starał się za tymi zmianami nadążać. Dlatego dopóki różnice dotyczyły zmian w obrębie Blendera 2.7, podawałem je na stronie z przykładami i materiałami dodatkowymi. (Jej adres znajdziesz na pierwszej stronie Rozdziału 1 w każdej z udostępnionych tutaj książek). Jendak w obecnej wersji Blendera (2.8) dodano już tyle ulepszeń, że praktycznie muszę ten poradnik przepisać od nowa. Zajmie mi to jakieś 3 lata.

Książka jest dostępna we wszystkich popularnych formatach książek elektronicznych: PDF, EPUB (Apple, IPad) i MOBI (Amazon, Kindle, na PC i tablety z Androidem). Liczy 1338 stron i 2440 ilustracji. Ten przewodnik najlepiej wygląda w formacie EPUB, oglądana na tablecie IPad w programie iBooks. Zobacz szczegółowy ranking format/urządzenie aby znaleźć najlepsze rozwiązanie dla siebie.

"Wirtualne modelarstwo" jest stosunkowo dużą publikacją. Aby podczas prac nad nowym wydaniem nie przetrzymywać "na półce" już opracowanych zagadnień, zdecydowałem się podzielić ją na tomy. Każdy z nich to kompletna książka, wraz ze szczegółowym opisem wszystkich wykorzystywanych poleceń programu. Ich pliki są udostępnione poniżej (gdybyś nie chciał pobierać całego przewodnika):


Tom I: Przygotowania
stron: 168, ilustracji: 227
Opis przygotowania rysunków referencyjnych, potrzebnych do stworzenia modelu. Wykorzystuję w tym celu GIMP i Inkscape (w tej części w ogóle nie używam Blendera). Wydanie trzecie wykorzystuje GIMP 2.8 i Inkscape 0.48


Tom II: Modelowanie
stron: 443, ilustracji: 771
Opis formowania modelu na podstawie przygotowanych wcześniej planów i fotografii. Zakładam, że Czytelnik nie używał wcześniej Blendera, więc rozpoczynam od ogólnego wprowadzenia do tego programu. Potem przystępuję od formowania najprostszych części, stopniowo wprowadzając kolejne techniki modelowania. Wydanie trzecie wykorzystuje Blender 2.7


Tom III: Materiały i tekstury
stron: 637, ilustracji: 1110
Opis przygotowania podstawowych materiałów i ich tekstur, a także kompozycji typowej sceny w locie. Wykorzystuje silnik renderujacy Cycles. Wydanie trzecie wykorzystuje Blender 2.7


Tom IV: Detale i renderowanie
stron: 522, ilustracji: 1000
Opis tworzenia różnych detali samolotu, przede wszystkim podwozia i kabiny pilota. (Figurkę pilota znajdziesz w materiałach towarzyszących tej książce). Omawiam tu także metody sterowania ruchem rozmaitych zespołów (np. chowanie podwozia czy wysuwanie klap). Na koniec pokazuję kompozycję przykładowych scen w locie i na ziemi. Wydanie trzecie wykorzystuje Blender 2.7

Poniżej pokazuję trochę roboczych renderów ukończonego modelu. Wszystkie zostały wykonane z użyciem Cycles:

1. P-40B - widok z tyłu
2. P-40B - widok z przodu
.
3. Szczegóły podwozia
4. Wnętrze kabiny pilota
.
5. Fotel pilota
6. Zbliżenie tablicy przyrządów
.
7. Figurka pilota (do scen w locie)
8. Pilot - inne ujęcie
.
9. "Przymiarka" modelu do zdjęcia (zdjęcie: (C) Tommo Yun, www.yunphoto.net)
.